Ny arbeidsmiljøstrategi for 2026-2031: Et godt arbeidsmiljø i et arbeidsliv i endring
26 juni 2026
Som vi tidligere har rapportert, har et strategiarbeid pågått en stund, og nå har regjeringen vedtatt en ny strategi for å redusere helseproblemer, ulykker og dødsfall i arbeidslivet for 2026-2031.
Det overordnede målet er gode arbeidsvilkår og utviklingsmuligheter for alle, samt et arbeidsmiljø som motvirker utenforskap og fremmer både individets og virksomhetens utvikling.
Strategiens fire delmål:
- Et bærekraftig arbeidsliv: Fokus på at alle skal kunne og orke å jobbe et helt yrkesliv, blant annet ved å bedre ivareta eldres kompetanse.
- Et sunt arbeidsliv: Økt kunnskap om velvære, redusert psykisk sykdom og lavere sykefravær gjennom bedre rehabilitering.
- Et trygt arbeidsliv: En visjon om null dødsulykker. Arbeidet skal også motvirke arbeidslivskriminalitet, vold, trusler og diskriminering.
- Et innovativt arbeidsliv: Arbeidsmiljøarbeidet skal følge med i det grønne skiftet og ved innføring av ny teknologi, som AI.
Spesielt fokus på dødsulykker
Det svenske Arbetsmiljöverket får i oppdrag å intensivere arbeidet med å forebygge dødsulykker og alvorlige ulykker, med spesielt fokus på de mest utsatte bransjene: bygg, transport og industri. Myndigheten vil også få en koordinerende rolle for at strategien skal bli gjennomført nasjonalt.
Hva kan man forvente i praksis?
- Økt fokus på risikobasert tilsyn: Forvent flere og mer målrettede inspeksjoner fra det svenske Arbetsmiljöverket, spesielt i bransjer med høy risiko for alvorlige ulykker.
- Fokus på det kognitive arbeidsmiljøet: Det handler ikke bare om det fysiske arbeidsmiljøet. Det blir større fokus på mental helse, digitalt stress og hvordan vi håndterer informasjonsflyt i et høyautomatisert arbeid.
- Krav til dialog ved tekniske endringer: Det stilles høyere krav til transparens og samarbeid med ansatte når algoritmer eller AI begynner å brukes til å lede eller organisere arbeidet.
- Strategisk rehabilitering: Sykefravær skal håndteres mer strategisk. Det betyr at arbeidsgiveren forventes å jobbe mer forebyggende med rehabilitering og tilpasninger for å redusere langtidssykefravær.
- Kampen mot arbeidslivskriminalitet: Regjeringen satser på å bekjempe uærlige aktører. For seriøse industriselskaper kan dette på sikt bety sunnere konkurranse der man ikke presses til å senke prisene av selskaper som undergraver arbeidsmiljøet.
Les hele strategien her og tenk over hvordan dere kan bruke strategien til å forbedre deres eget arbeidsmiljøarbeid: Et godt arbeidsmiljø i et arbeidsliv i endring – regjeringens arbeidsmiljøstrategi for 2026-2031